Archief van
Categorie: Nieuws

Gezondheidsuitslagen Rhylee

Gezondheidsuitslagen Rhylee

Op 5 oktober jl. werd Rhylee (Rocksett Swing Out Sister) 1 jaar en dat is voor mij altijd de leeftijd waarop ik de voor de fokkerij verplichte gezondheidsonderzoeken laat doen. Ik vind het elke keer weer ontzéttend spannend maar nu was ik extra zenuwachtig omdat Rhylee in de opgroeifase niet bepaald het toonbeeld was van een rustige, bedeesde jonge hond! Alles dat ze deed ging full speed, het hart klopte me regelmatig in de keel uit angst voor trauma aan haar gewrichten door een te bruuske beweging. Maar op een gegeven moment heb ik geprobeerd het een beetje los te laten; Rhylee is nou eenmaal Rhylee en daar hoort gewoon bij dat het – net als haar moeder – vaak een kleine tornado is. Dat nam echter niet weg dat ik toch wel erg opzag tegen het röntgenen, maar gelukkig had ik me voor niks zorgen gemaakt want haar heupen en ellebogen zijn puntgaaf: HD A (met Norbergwaarde 35 en botafwijking 0) en ED vrij (0-0). Pffff, wat een gigantische opluchting! Daarnaast was er nóg meer vreugde omdat er tegelijk met Rhylee drie nestzusjes werden geröntgend, te weten Noa (Rocksett Suite Madame Blue), Magic (Rocksett Super Freaky Girl) en Fleur (Rocksett Solar Power Girl). Tot mijn grote vreugde en natuurlijk die van hun baasjes waren ook bij deze meiskes de uitslagen fantastisch, alledrie hebben ze net als Rhylee perfecte heupen en ellebogen. Super! Overigens zijn Rhylee’s ogen inmiddels ook getest op erfelijke afwijkingen en ook die zijn ‘vrij’. Wat een geweldige resultaten en wat ben ik daar ongelofelijk blij mee en trots op!

Rhylee (Rocksett Swing Out Sister)
S(ongs)-nest 1 jaar!

S(ongs)-nest 1 jaar!

De tijd vliegt, de 1e verjaardag alweer van de 12 ‘pups’ uit het S(ongs)-nest. Het “Happy Birthday To You” zal vandaag dus klinken voor de mannekes Simba (Rocksett Sharp Dressed Man), Luka (Rocksett Sweet Talking Guy), Douwe (Rocksett Strapping Young Lad), Elton (Rocksett Savage Good Boy), Thor (Rocksett School Boy Crush) en de meiskes Joy (Rocksett Sugar Baby Love), Noa (Rocksett Suite Madame Blue), Lily (Rocksett South Lady Wine), Fleur (Rocksett Solar Power Girl), Magic (Rocksett Super Freaky Girl), Charlie (Rocksett Sister Golden Hair) en uiteraard mijn eigen Rhylee (Rocksett Swing Out Sister)!

Rhylee (Rocksett Swing Out Sister)

Resultaat Gundogshow

Resultaat Gundogshow

Een paar dagen geleden ben ik met Kaidyn (NJK/BJK. Rocksett Eight Queens Puzzle) naar Volkel (bij Uden) afgereisd omdat ik haar had ingeschreven voor de Gundogshow. De keurmeester aldaar had ik ooit al eens eerder gehad met Kaidyn, dus ik had de hoop om misschien wel dichtbij een herhaling van het toen behaalde resultaat te komen. Helaas is dit niet gelukt: daar waar deze keurmeester de vorige keer nog vol lof was over Kaidyn had hij nu de nodige aanmerkingen op haar; zo vond hij haar laagbenig (wat ze absoluut niet is!), hij vond haar rug niet recht (maar dat is ie wel, haha) én hij deed een beetje meesmuilend over Kaidyn’s leeftijd (7 jaar). Nu loop ik inmiddels lang genoeg mee in het showwereldje om te weten dat keuringen en keurmeesters grillig kunnen zijn en dat ‘resultaten behaald in het verleden geen garantie bieden voor de toekomst’. Dus daar lig ik allang niet meer wakker van. Maar om een hond van 7 jaar, in de bloei van haar leven, te bestempelen als ‘oud’ daar begreep ik eerlijk gezegd helemaal niets van! Ze zijn op/rond die leeftijd in mijn optiek juist vaak op hun best, zowel geestelijk als lichamelijk! Nou ja, de keurmeester en ik verschilden dit keer duidelijk ernstig van mening ;-). Ik vind namelijk dat Kaidyn er fantastisch uit ziet, getuige onderstaande foto die de dag na de show is genomen. 

Keurmeester: W. Wellens (NL)

Kaidyn (NJK./BJK. Rocksett Eight Queens Puzzle) 3U

5e verjaardag TT-nest

5e verjaardag TT-nest

Vandaag is het de 5e verjaardag van het TT-nest! Dit betekent een extra dikke verjaardagsknuffel voor mijn eigen Lucan (Rocksett Texas Two Step) maar ook voor zijn enige zusje Jazz (Rocksett Tickle Toe Jazz) en zijn vijf broers Indy (Rocksett Tumble Top Waltz), Andie (Rocksett Triple Tap Beat), Junior (Rocksett Tangle Toy Junior), Dex (Rocksett Tango Taxi Dancer) en Fons (Rocksett Tequila Twist Bar). Happy birthday!

Lucan (Rocksett Texas Two Step)
Verjaardag E-nest!

Verjaardag E-nest!

Vandaag is het alweer 7 jaar geleden dat het E-nest werd geboren. Een geweldig leuk nest van vijf enorme kanjers; de enige reu Sky (Rocksett Eighth World Wonder) en de zusjes Soof (Rocksett Eighteen Karat Gold), Nugget (Rocksett Eighty Days Lite), Teddy (Rocksett Eighties Party Game) en mijn eigen Kaidyn (NJK./BJK. Rocksett Eight Queens Puzzle). Vanaf deze plaats allemaal van harte gefeliciteerd!!!

Kaidyn (NJK./BJK. Rocksett Eight Queens Puzzle)
Resultaat GRCB Clubmatch

Resultaat GRCB Clubmatch

Opnieuw een mooi showresultaat voor Rhylee (Rocksett Swing Out Sister), dit keer op 4 augustus jl. tijdens de Kampioenschapsclubmatch van de Golden Retriever Club België. Rhylee kwam voor het eerst uit in de Jeugdklas, nét geen 10 maanden oud, dus nog best een jonkie in vergelijking met de meeste anderen. Maar ze hield zich goed staande en behaalde een prachtige 2U! Volgens meerdere toeschouwers en mede-exposanten had ze absoluut de 1e plaats verdiend maar meningen van mensen langs de ring tellen helaas niet. En eerlijk is eerlijk: winnen is natuurlijk het allerleukste maar dat hebben we tijdens deze show op onze eigen manier eigenlijk tóch wel gedaan, Rhylee en ik. Er was namelijk niets meer te merken van de twee trauma’s die Rhylee als jonge pup heeft opgelopen, ze lijkt zowel de hondenbeet als de abrupte (voor haar overweldigende) benadering van de keurmeester tijdens haar pas tweede showervaring volledig achter zich te hebben gelaten. Ik heb dit keer echt geen enkele argwaan of onzekerheid bij Rhylee bespeurd, niet in de ring en ook niet daarbuiten: een grotere ‘winst’ kon ik me werkelijk niet wensen, we hebben allebei genoten en dat is op onderstaande foto goed te zien ;-). 

Keurmeester: mw L. Smith (UK)

Rhylee (Rocksett Swing Out Sister) 2U

K-nest 10 jaar!

K-nest 10 jaar!

Voor mij voelt 10 jaar altijd als een mijlpaal want er mag toch zeker sprake zijn van een grote dankbaarheid als deze mooie leeftijd wordt bereikt. En het liefst hebben we nog een flink aantal jaar erbij natuurlijk! Helaas is dit niet elke hond gegeven en dat trieste lot overkwam ook twee zusjes uit het K-nest; in februari van dit jaar overleed Yentle (Rocksett Kaiona Bay) en in april moest er afscheid genomen worden van Layla (Rocksett Kawela Bay). Bij beiden kwam dit verlies geheel onverwacht en is het allemaal erg snel gegaan, dit maakt het voor de baasjes natuurlijk nóg moeilijker… Ik wens ze vanaf deze plaats nogmaals sterkte en – hoe dubbel ook – ik feliciteer tegelijkertijd hun broertjes Sam (Rocksett Kangaroo Island), Skip (Rocksett Keaton Beach), Mylo (Rocksett Kilton Island), Sky (Rocksett Kokomo Beach) en hun zusjes Luna (Rocksett Kimmeridge Bay), Elynn (Rocksett Kilifi Beach), Jip (Rocksett Kavaja Beach) en Noa (Rocksett Kosi Bay). Maak er een mooie dag van en verwen ze allemaal maar flink!

Noa (Rocksett Kosi Bay)

Afscheid van Venice…

Afscheid van Venice…

En plotseling ging mijn zon voorgoed onder… Slechts een paar dagen na haar 14,5e verjaardag liet mijn zielehondje Venice (Rocksett Calling Yoo Hoo) me zien dat ze niet langer de kracht had om te vechten tegen een infectie die aanhoudend braken veroorzaakte dat we niet onder controle kregen. Waar ze eerder nog de wil toonde om te eten (en dus te leven!) stopte ze daar opeens mee en werd ze in een mum van tijd zo zwak dat ze haar achterpoten nauwelijks nog kon gebruiken. En behalve een beetje drinken wilde (kon!) ze eigenlijk niets meer, ze lag alleen nog maar een beetje te liggen in huis en leek zich af te sluiten voor alles om zich heen… Ik wist meteen dat ik de hartverscheurende en zo gevreesde beslissing moest nemen haar te laten gaan . Venice was ALLES voor mij en meer: zij bezat het hele spectrum, ‘she ticked all the boxes’. Ik vond haar geweldig in alle opzichten, zij was echt mijn oogappeltje (zonder mijn andere honden tekort te willen doen). Ik zal nooit kunnen beschrijven hoe ik die aandoenlijke grijns op haar toet zal missen als ze me ‘s ochtends zag, een grijns die precies weergaf hoe blij we allebei waren om in elkaars leven te zijn. Mijn lieve schat, mijn Fee’tje, mijn Sjaantje…. Ik zal je eeuwig dankbaar zijn dat ik je zoveel jaar naast me mocht hebben als mijn hondenvriendinnetje, ik zal alles wat je was en aan me hebt gegeven missen voor de rest van mijn leven. Moge jouw beelschone zieltje nu rusten in vrede en ik hoop dat we elkaar op een dag weer zullen ontmoeten zodat we verder kunnen gaan waar we gebleven zijn en weer oneindig veel van elkaar kunnen houden… 💔

Naast het immense verdriet om dit verlies markeert Venice’s overlijden ook het einde van een heel bijzondere periode aangezien zij de laatste directe nakomeling was die ik nog had van Yacime (DJK./NVK. Cheek to Cheek Beetlejuice); dat voelt als een soort definitieve streep, als nóg een afscheid… Dat groepje nakomelingen vormde een prachtige, hechte roedel en alle honden hadden een zeer uniek karakter; ze waren innemend en invoelend, enorm betrokken en bijzonder trouw. Het doet pijn te beseffen dat het een tijd is die nooit meer terug zal keren en het zal me niet gemakkelijk vallen dit alles een plekje te geven… Ik troost me met de gedachte dat de hondenhemel misschien écht bestaat en dat ze daar nu allemaal weer herenigd zijn met elkaar  🐾.

Gezondheidsuitslagen Abby

Gezondheidsuitslagen Abby

Vandaag bereikte mij het heugelijke nieuws dat er weer prachtige gezondheidsuitslagen binnen zijn van een nakomeling van mijn Lucan (Rocksett Texas Two Step)! Dit keer betreft het zijn enthousiaste, mooie dochter Abby (Lanckdael Applause); HD A (Norbergwaarde 40 en botafwijking 0), ellebogen 0:0 en haar ogen zijn ‘voorlopig vrij’. Perfecte uitslagen, wat ben ik blij voor de hond maar natuurlijk ook voor haar baasje/fokker Maarten! 

Abby (Lanckdael Applause)

Resultaat GRCN Clubmatch

Resultaat GRCN Clubmatch

Traditiegetrouw houdt de Golden Retriever Club Nederland op Hemelvaartsdag haar Kampioenschapsclubmatch en dit jaar had ik Kaidyn (NJK/BJK. Rocksett Eight Queens Puzzle) en haar 7 maanden oude dochter Rhylee (Rocksett Swing Out Sister) daarvoor ingeschreven. Ondanks dat Kaidyn zo relatief kort na haar nest nog niet helemaal in volle vacht zat heeft ze het geweldig gedaan; ze werd geselecteerd bij de laatste 6 in de Fokkersklasse en had een prachtig keurverslag! Het was bijna 4 (!!) jaar geleden dat ik haar voor het laatst heb geshowd maar ze pikte de draad zó weer op, sterker nog; het ging eigenlijk beter dan ooit want vroeger was het een draaikont en kon ze geen seconde stilstaan, maar nu deed ze dat keurig. En ik heb er van genoten om deze knappe dame na zo’n lange tijd weer eens te laten zien, het is erg leuk om (met) haar te showen! Maar de ster van de dag was toch wel Rhylee… met twee zéér vervelende ervaringen achter de rug sinds januari van dit jaar – die haar erg argwanend voor onverwachte handelingen/bewegingen hebben gemaakt – was het best spannend hoe het dit keer zou gaan. Maar ze deed het voortreffelijk! Ik had de keurmeester even kort van Rhylee’s geschiedenis op de hoogte gebracht en gevraagd of ze Rhylee de tijd wilde geven. En dat deed ze, meer nog dan dat: ze knuffelde eerst een poosje met Rhylee en liet haar eerst haar vertrouwen winnen. Met als gevolg dat Rhylee zich probleemloos liet betasten, zelfverzekerend en fier voor de keurmeesterstafel stond en vol vertrouwen door de ring liep. En ze behaalde tot mijn grote vreugde de 1e plaats en dus Beste Puppyteefje! ‘s Middags in de eindkeuring/erering werd ze vervolgens ook nog gekroond tot BIS Puppy door te winnen van het Beste Puppyreutje. Ontegenzeggelijk een overwinning met een dubbele lading, wat een bijzonder gevoel gaf dit (show)resulaat me; trots, opgelucht en blij tegelijk. Dit biedt perspectieven voor het meiske want ik hoop uiteraard dat ze haar niet zo zorgeloze beginperiode langzaam aan écht achter zich kan gaan laten en niet langer de zware last van haar argwaan en onzekerheden hoeft mee te torsen… Overigens bleek er tot mijn verrassing ook nog een zusje van Rhylee te zijn ingeschreven, namelijk Lily (Rocksett Sooth Lady Wine), zij behaalde een mooie 4VP. Al met al een meer dan geslaagde dag dus!

Keurmeester Puppyklas Teven en BIS Puppy: mw D. Mensink (NL)
Keurmeester Fokkersklas Teven: mw. K. Kelly (IRL)

Rhylee (Rocksett Swing Out Sister) 1VP/Beste Puppyteef en Lily (Rocksett Sooth Lady Wine) met haar eigenaresse Jackie 4VP
Rhylee (Rocksett Swing Out Sister) BIS Puppy